February 26, 2016 Weeroot

Τελικα υπαρχει το ιδανικο social media καναλι για την εστιαση;

Στο σύγχρονο κόσμο του 21ου αιώνα, δεν αρκεί μόνο το καλό σέρβις και οι πρωτότυπες συνταγές για να ξεχωρίσει το εστιατόριο, το μπαρ ή το καφέ σου στον πολύ ανταγωνιστικό κλάδο της εστίασης.

Όπως είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο μας, ο κλάδος της εστίασης μπορεί να είναι από τους τελευταίους που μπήκαν στα social media, όμως πλέον τα χρησιμοποιεί σε κάθε του ενέργεια. Τα social media σήμερα οδηγούν την κούρσα στον πολύ ανταγωνιστικό κλάδο της εστίασης και από βοητικό εργαλείο έχουν μετατραπεί σε αναγκαίο. Εκτός αυτού, η πλειοψηφία των καταναλωτών που επισκέπτονται τις επιχειρήσεις εστίασης βρίσκεται ήδη στα social media και αυτή τη στιγμή μπορεί να γράφουν κάτι για τη δική σου επιχείρηση. Σε ποιο κανάλι; Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, TripAdvisor, Foursquare, είναι μερικά μόνο από τα κανάλια social media που σήμερα συγκεντρώνουν εκατομμύρια χρήστες, οι οποίοι δημιουργούν περιεχόμενο, γράφουν κριτικές και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους κάθε ώρα και κάθε μέρα.

Με τις στατιστικές να μιλούν από μόνες τους, καταλαβαίνει κανείς ότι τα social media αποτελούν ένα κάτι παραπάνω από απαραίτητο εργαλείο για μια επιχείρηση εστίασης.

  • 86% αλλάζει κανάλι όταν εμφανίζονται οι διαφημίσεις στην τηλεόραση.
  • 44% των direct mails δεν ανοίγονται ποτέ.
  • 96% των καταναλωτών έχουν διαγραφεί από λίστες εταιρειών στις οποίες παλαιότερα συμμετείχαν για να λαμβάνουν νέα και προσφορές.

Με αυτά τα δεδομένα, πάμε να δούμε αν τελικά υπάρχει το ιδανικό κανάλι social media για την εστίαση και ποιο είναι αυτό.

1. Facebook

Αυτό είναι το δημοφιλέστερο και μεγαλύτερο κανάλι social media στον πλανήτη με πάνω από 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες. Στο Facebook, μια επιχείρηση μπορεί να δημιουργήσει ένα πλήρες προφίλ (business page) γεμάτο με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που οι πελάτες θεωρούν χρήσιμες. Στο business page μπορεί να δημιουργείται τακτικό περιεχόμενο που να περιλαμβάνει πιάτα, συνταγές, προσωπικό, ακόμα και τους συχνούς πελάτες της επιχείρησης, είτε σε μορφή φωτογραφίας, είτε σε μορφή video, είτε ακόμα και σε μορφή GIF. Εδώ, μπορείτε να ζητήσετε από τους fans σας να σας πουν τη γνώμη τους για το νέο μενού, ή ακόμα και να ζητήσετε να το σχεδιάσουν για σας.

Στο Facebook business page μπορεί ένα εστιατόριο, μια καφετέρια ή ένα μπαρ να δημιουργήσει ένα διαγωνισμό, να προωθήσει μια έκπτωτική ενέργεια και να λάβει κριτικές και 5star αξιολόγηση από τους πελάτες.

Αντιλαμβάνεστε ότι οι δυνατότητες για μια επιχείρηση εστίασης είναι τεράστιες, το πως θα διαχειριστείτε όλα αυτά τα προσφερόμενα εργαλεία εξαρτάται από το είδος της επιχείρησης, τις ανάγκες και τους στόχους που επιθυμεί η επιχείρηση να εκπληρώσει.

2. Twitter

140 χαρακτήρες σε ένα κανάλι που η χρήση του δεν είναι ιδιαίτερα οικεία σε πολλούς από τους χρήστες των social media. Θα σκεφτεί κανείς γιατί η επιχείρησή μου να συμμετάσχει εκεί;

Η αλήθεια είναι ότι το Twitter είναι ένα “ιδιότροπο” κανάλι, με ιδιαίτερο κοινό και μεγάλες απαιτήσεις στη δημιουργία του προφίλ, του ύφους γραφής, του περιεχομένου, αλλά και της διαδκασίας στόχευσης. Αν όμως κατορθώσει μια επιχείρηση να το χρησιμοποιήσει σωστά, τότε μπορεί να προσφέρει πολλά και τ’ αποτελέσματα μπορεί να είναι παραπάνω από ικανοποιητικά. Στο Twitter, ένα εστιατόριο, μια καφετέρια ή ένα μπαρ μπορεί να δραστηριοποιείται με πολλούς τρόπους και για διάφορους λόγους. Συχνά events και συνεχόμενες εναλλαγές προσφορών, ειδικές εκπτώσεις για συγκεκριμένη ώρα μέσα στην ημέρα, ακόμα και άμεση εξυπηρέτηση του κοινού σε συχνές ερωτήσεις,  στρατηγική εφαρμογή που αλλάζει το επίπεδο στο customer service της επιχείρησής σου.

3. Instagram

Σε προηγούμενο άρθρο μας για το Instagram είχαμε αναφέρει τα οφέλη του κοινωνικού δικτύου που γιγαντώθηκε ύστερα και από την εξαγορά του από το “Μεγάλο Κανάλι” (Facebook), καθώς οι περισσότεροι χρήστες του Facebook εισχώρησαν στο Instagram με ιλιγγιώδη ρυθμό. Πλέον, με περισσότερους από 500 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, το Instagram έχει κερδίσει το ενδιαφέρον τόσο μεγάλων όσο και μικρών επιχειρήσεων που επιθυμούν να διευρύνουν την online στρατηγική προβολής τους.

Διαθέτοντας τη δυνατότητα δημιουργίας οπτικοακουστικού περιεχομένου με φωτογραφίες και βίντεο, το κανάλι αυτό αποτελεί το ιδανικό μέρος για μια επιχείρηση εστίασης, όπως ένα εστιατόριο, μια καφετέρια, ή ένα μπαρ. Συμμετέχοντας στο Instagram, μπορείτε να διηγηθείτε την ιστορία της επιχείρησής σας, αυτό όμως δεν το κάνει το ίδιο καλά και το Facebook; Ναι, αλλά στο Instagram μια επιχείρηση εστίασης μπορεί να παρουσιάσει ένα φιλικότερο πρόσωπο στους πελάτες της, αναδεικνύοντας τις διαδικασίες back office, τις εργασίες δηλαδή που λαμβάνουν χώρα στην κουζίνα, στους χώρους προετοιμασίας, ακόμα και στα μέρη που δραστηριοποιούνται οι προμηθευτές της επιχείρησης. Στο Instagram μπορεί κάποιος να παρουσιάσει τα πρόσωπα πίσω από τις δημιουργίες ενός εστιατορίου, τη διαδικασία δημιουργίας ενός κοκτέιλ σε ένα μπαρ, ακόμα και τη διαδικασία συλλογής, επεξεργασίας και τελικής δημιουργίας ενός καφέ, από τη στιγμή της γέννησής του μέχρι τη στιγμή που καταλήγει ζεστός και μυρωδάτος στην κούπα του πελάτη. Για το λόγο αυτό και για πολλούς άλλους που έχουμε ήδη αναλύσει στ’ άρθρα μας και θ’ αναλύσουμε περαιτέρω και στο μέλλον, το Instagram αποτελεί ένα εργαλείο στενότερης και ισχυρότερης σύνδεσης με τους πελάτες μιας επιχείρησης εστίασης.

4. Google+

Αυτό είναι το social media κανάλι της Google, ε και μόνο λέγοντας ότι είναι της Google θα έπρεπε να ψαχτούμε λίγο παραπάνω στο τι οφέλη μπορεί να προσφέρει στην επιχείρησή μας. Είναι ευρέως γνωστό πλέον ότι το κανάλι αυτό, ύστερα από μια αποτυχημένη απόπειρα λανσαρίσματος, αποφεύγεται και αγνοείται από τις επιχειρήσεις παγκοσμίως. Είναι όμως αληθές αυτό; Στην Ελλάδα το Google+ έχει ένα περιορισμένο κοινό, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου είναι ανενεργό. Όμως, οι άνθρωποι της Google έχουν μεριμνήσει στο να περιορίσουν την αποτυχία τους, προσφέροντάς μας υπηρεσίες όπως το Business Local, αλλά και μια ενίσχυση στο SEO του site μας, εφόσον συμμετέχουμε δημιουργώντας περιεχόμενο, κάτι το οποίο θα μελετήσουμε αν ισχύει ακόμα σε επόμενο άρθρο μας. Καταλαβαίνουμε άρα ότι το Google+ έχει να προσφέρει ορισμένα χρήσιμα εργαλεία στις επιχειρήσεις εστίασης, φτάνει αυτά να χρησιμοποιηθούν με τον κατάλληλο τρόπο.

5. ΤripAdvisor

Δεν αποτελεί κανάλι social media με την ευρεία έννοια, το TripAdvisor κατατάσσεται στα κανάλια που ονομάζονται “review sites” και όπως λέει και η περιγραφή του τίτλου τους, αποτελούν το μέρος όπου οι πελάτες των επιχειρήσεων φιλοξενίας (σε αυτό τον κλάδο περιλαμβάνονται τόσο οι επιχειρήσεις εστίασης όσο και τα ξενοδοχεία) μπαίνουν για ν’ αφήσουν κριτικές για τις υπηρεσίες που έλαβαν στην επιχείρηση που επισκέφθηκαν. Εκτός αυτού, το TripAdvisor αποτελεί ένα σπουδαίο εργαλείο search, μέσω του οποίου πολλοί χρήστες προγραμματίζουν την επόμενη επίσκεψή τους (όσον αφορά τις επιχειρήσεις εστίασης), αλλά και το επόμενο ταξίδι τους (όσον αφορά τα ξενοδοχεία). Με πάνω από 60 εκατομμύρια χρήστες, 80 κριτικές ν΄αναβαίνουν κάθε λεπτό και πάνω από 1,5 εκατομμύριο εστιατόρια να συμμετέχουν, καταλαβαίνει εύκολα κανείς ότι η απουσία από ένα τέτοιο δίκτυο, ισοδυναμεί με απουσία από τις οθόνες εκατομμυρίων δυνητικών και υφιστάμενων πελάτων.

6. Foursquare

Είναι local search and discovery service mobile app, αποτελώντας ένα τεράστιο δίκτυο χρηστών οι οποίοι στην κυριολεξία δεν πάνε πουθενά χωρίς αυτό. Ντόπιοι αλλά και αλλοδαποί χρήστες που επισκέπτονται ένα άλλο μέρος κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, το χρησιμοποιούν πριν από κάθε τους επίσκεψη σε επιχειρήσεις εστίασης. Εκτός αυτού, χρησιμοποιείται και ως εργαλείο search τόσο στην περιοχή όπου κινείται ο χρήστης, όσο και στην περιοχή που επιθυμεί να πάει (για παράδειγμα ένας χρήστης από την Αμερική που έχει προγραμματίσει να έρθει στην Ελλάδα και ψάχνει από πριν σε ποιο εστιατόριο θα φάει). Με 500.000.000 check-ins μόνο το τελευταίο τρίμηνο από περισσότερους από 60 εκατομμύρια χρήστες, το Fourquare αποτελεί ένα mobile εργαλείο που πλέον αποτελεί προέκταση του χεριού κάθε καταναλωτή και κρίσιμο σημείο στη διαδικασία της αγορατικής απόφασης.

Τελικά υπάρχει το ιδανικό;

Μόλις είδαμε μερικά από τα δημοφιλέστερα κανάλια social media για την εστίαση, τόσο στη χώρα μας αλλά και παγκοσμίως. Επιστρέφοντας στο αρχικό μας ερώτημα, το αν δηλαδή υπάρχει το ιδανικό κανάλι για την εστίαση, η απάντησή μας είναι ότι δε γνωρίζουμε την απάντηση. Όχι, δεν είμαστε τρελοί, μη βιαστείς να κρίνεις. Απλά, το τι είναι ιδανικό για μια επιχείρηση αλλάζει από επιχείρηση σε επιχείρηση, αλλάζει ακόμα και όταν μιλάμε για δύο εστιατόρια με ίδια κουζίνα στην ίδια γειτονιά. Το τι είναι ιδανικό αλλάζει με βάση τον πομπό και τον δέκτη, όπου πομπός βάλε τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης και δέκτη βάλε το Digital Agency, όπου πομπό βάλε τον πελάτη και δέκτη την επιχείριση, όπου δέκτη βάλε τον πελάτη και πομπό την επιχείρηση (να θυμάσαι ότι τα κανάλια social media προσφέρουν αμφίδρομη επικοινωνία, και άρα τα μηνύματα αποστέλλονται και λαμβάνονται εκατέρωθεν). Το τι είναι ιδανικό αλλάζει με βάση τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, τα μικροοικονομικά αλλά και τα μακροικονομικά χαρακτηριστικά που διέπουν τόσο την επιχείρηση, όσο και το περιβάλλον στο οποίο αυτή δραστηριοποιείται, το ανθρώπινο δυναμικό που παρεμβάλλεται στις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα μέσα και έξω από την επιχείρηση. Το τι είναι ιδανικό εξαρτάται από το χρόνο, τη διάρκεια, τον τρόπο, την ένταση, την παρούσα κατάσταση, το επιθυμητό σημείο αποτελέσματος, τις δυνατότητες εύρεσης, επιλογής, συνδυασμού, προσαρμογής, χρησιμοποίησης και ελέγχου των διαθέσιμων εργαλείων, την αντιμετώπιση τυχαίων γεγονότων και φυσικά τη στρατηγική marketing που εφαρμόζει η επιχείρηση. Ζαλίστηκες; Αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη πριν επιλέξει κάποιος σε ποιο κανάλι social media θα συμμετάσχει, είτε διαθέτει εστιατόριο, είτε καφετέρια, είτε μπαρ.

Φυσικά σκοπός μας δεν ήταν να σε μπερδέψουμε, σκοπός μας είναι να κατανοήσεις τη σημασία και την πληθώρα εργαλείων που προσφέρουν τα κανάλια social media ειδικά σε επιχειρήσεις εστίασης και το πως αυτά τα κανάλια μπορούν να χρησιμοποιηθούν, να συνδυαστούν, να παραμετροποιηθούν και να δώσουν το μέγιστο δυαντό αποτέλεσμα. Γιατί; Γιατί είναι πολύ συχνή η φράση “το δοκίμασα τότε, δε θυμάμαι πότε, για λίγο, αλλά δεν έκανε τίποτα και το παράτησα”, αλλά και το φαινόμενο της αδιάκριτης συμμετοχής σε ότι διαθέσιμο κανάλι social media υπάρχει επειδή “κάπου το είδα, έτσι μου είπαν, έτσι κάνουν και οι άλλοι, μου είπαν ότι έτσι πρέπει.”, καταλήγωντας φυσικά να μη χρησιμοποιούν σωστά κανένα κανάλι από τα δέκα που έχουν επιλέξει. Κάθε φορά λοιπόν που θα περάσουν από το μυαλό σου τέτοιες σκέψεις, ή αν έχουν ήδη περάσει κάποια στιγμή στο παρελθόν, θα γυρνάς εδώ και θα διαβάζεις το άρθρο αυτό, μετά θ’ ανοίγεις τις μαγικές σελίδες με τη στρατηγική μάρκετινγκ που εφαρμόζει το εστιατόριο, το καφέ ή το μπαρ σου και θα προχωράς στην ανάλυση των μεταβλητών και στην επιλογή των κατάλληλων εργαλείων. Ε θα πεις δεν είναι η δουλειά μου αυτή που να ξέρω, ε θα σου πούμε γι’ αυτό είμαστε εμείς εδώ, για να συζητήσουμε μαζί σου, να σου δώσουμε συμβουλές και να κάνουμε την επιχείρισή σου μια ακόμα υγιή επιχείριση με ενισχυμένη βιωσιμότητα, θετικότερη λειτουργία και αυξημένο ROI, εφαρμόζοντας νέες τεχνολογίες και στρατηγικές μάρκετινγκ που εκπληρώνουν τους στόχους που έχουν τεθεί.

Θέλετε ν’ αναλύσουμε τις ανάγκες τη δικής σας επιχείρησης και να σας προτείνουμε ένα ολοκληρωμένο πλάνο social media marketing;

ΖΗΤΗΣΤΕ ΜΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑ

Tagged: , , ,