December 18, 2015 Weeroot Digital

Πως να επιλεξεις ενα Digital Agency.

Η πίεση για τις επιχειρήσεις στο να επιλέξουν το “σωστό” digital agency που θα φέρει σε πέρας τα project και θα εκπληρώσει τους στόχους δεν έχει υπάρξει ποτέ άλλοτε μεγαλύτερη.

Σε προηγούμενα άρθρα μας είδαμε τα σημάδια που δείχνουν ότι η επιχείρησή σου χρειάζεται ένα digital agency (δείτε εδώ), καθώς και τα οφέλη μιας συνεργασίας με ένα digital agency (δείτε εδώ). Σε αυτό το άρθρο θα δούμε το πως τελικά θα επιλέξουμε το “καλύτερο” digital agency για την επιχείρησή μας. Τι βήματα πρέπει ν’ ακολουθήσεις για να μη βρεθείς προ εκπλήξεων; Ποια κριτήρια πρέπει να χρησιμοποιήσεις κατά τη διαδικασία της επιλογής;

Είχαμε αναφέρει σε ένα από τα πρώτα άρθρα μας (δείτε εδώ) το τι σημαίνει τελικά ο πολυφορεμένος αυτός τίτλος, τι σημαίνει το “digital agency” που υπάρχει πλέον κάτω από όποια ηλεκτρονική πέτρα κι αν σηκώσεις στο διαδίκτυο;

Η digital εποχή έχει εδώ και χρόνια κατακλύσει τον κόσμο μας, αλλά και τον κόσμο των επιχειρήσεων. Ο τρόπος που πλέον οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στο επιχειρηματικό περιβάλλον έχει αλλάξει. Ναι, έχει γίνει digital, τόσο όσον αφορά τις κύριες εσωτερικές διαδικασίες, όσο και την εταιρική εικόνα, εταιρική προβολή και εταιρική προώθηση. Σκέφτεσαι λοιπόν, ότι χρειάζεσαι οπωσδήποτε έναν εξειδικευμένο συνεργάτη που θα σε βοηθήσει να επιτύχεις τους στόχους σου σε αυτό το συνεχώς εξελισσόμενο, αναπτυσσόμενο και διαφοροποιούμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Παρακάτω θα δούμε το πως τελικά θα επιλέξεις το καταλληλότερο για σένα και τις ανάγκες σου digital agency.

1. Προσδιόρισε τους στόχους της επιχείρησής σου.

Πριν ξεκινήσεις τη διαδικασία επιλογής digital agency, πάρε χαρτί και μολύβι. Ανάλυσε τις ανάγκες της επιχείρησής σου και προσδιόρισε τους στόχους. Είναι κάποιο συγκεκριμένο project το οποίο δε μπορείς να κάνεις in-house; Έχεις ανάγκη από εταιρική προβολή; Έχεις ανάγκη από δημιουργία εταιρικής εικόνας; Έχεις ανάγκη απλά την κατασκευή ενός site; Επιθυμείς πέρα από όλα αυτά, την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής marketing για την επιχείρησή σου που θα κατευθύνει τους διαθέσιμους πόρους στοχευμένα για την επίτευξη των βραχυπρόθεσμων και των μακροπρόθεσμων στόχων;

Αν δεν γνωρίζεις τι από όλα αυτά θέλεις, αν δε μπορείς να προσδιορίσεις ξεκάθαρα τις πραγματικές ανάγκες σου, τότε σίγουρα χρειάζεσαι ένα marketing oriented digital agency το οποίο διαθέτει τη γνώση, την εμπειρία και την εξειδίκευση, έτσι ώστε να δημιουργήσει το κατάλληλο πλάνο marketing και να το εφαρμόσει έπειτα σε μια ολοκληρωμένη online στρατηγική. Αν και όλα έχουν μεταφερθεί πλέον στο διαδίκτυο, μην ξεχνάς ότι τα πάντα είναι άμεσα συνδεδεμένα με τις βασικές αρχές του στρατηγικού marketing. Ένα digital agency το οποίο δε διαθέτει γνώσεις marketing, δε θα μπορέσει να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα και να αιτιολογήσει τις ενέργειες που θα πραγματοποιήσει.

2. Προσδιόρισε τις υπηρεσίες που χρειάζεσαι.

Όπως είπαμε και πιο πάνω, ο όρος “digital agency” είναι πολυφορεμένος. Πλέον αρκετές εταιρείες έχουν απλά προσθέσει την ταμπέλα, χωρίς όμως να μπορούν πραγματικά να καλύψουν επαρκώς το πλήθος των υπηρεσιών που προσφέρει ένα digital agency. Επίσης, τα digital agencies συνήθως τοποθετούνται ως one-stop-shops, όμως η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Για παράδειγμα, εταιρείες με σαφή προσανατολισμό στην κατασκευή site, προσφέρουν και υπηρεσίες Social Media. Κοιτάζοντας και το portfolio, καταλαβαίνει κανείς ότι πρόκειται για πρόσθετη υπηρεσία και ότι δεν αποτελεί το κύριο προϊόν της εταιρείας, άρα αν η ανάγκη σου αφορά τη διαχείριση, την ανάπτυξη και τον έλεγχο της εταιρικής σου προβολής, τότε είναι πολύ πιθανό να μη διατίθεται η ανάλογη γνώση και εμπειρία. Κατανοώντας τις ανάγκες σου και τα εργαλεία που μπορεί να χρειαστείς, είναι πιο εύκολο να επιλέξεις το κατάλληλο digital agency με την απαραίτητη εμπειρία για την επίτευξη του βέλτιστου αποτελέσματος.

3. Μελέτησε το ιστορικό του digital agency.

Κάποιες εταιρείες, έχουν αναγκαστεί βάσει των συνθηκών να μετατραπούν σε digital agencies. Η αλήθεια όμως είναι ότι μόλις πρόσφατα μπήκαν στο χώρο, αφού τα προηγούμενα χρόνια ασχολούνταν με offline διαφήμιση, εκτύπωση εταιρικών εντύπων, πραγματοποίηση promotions κτλ. Μια τέτοια εταιρεία που έχει μεταπηδήσει στον online κλάδο από ανάγκη, το πιθανότερο είναι να μη διαθέτει την εμπειρία χρήσης και εφαρμογής στρατηγικών και εργαλείων στο απαιτητικό online περιβάλλον.

4. Ζήτα για αποδείξεις.

Ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια για τη σωστή επιλογή ενός digital agency είναι οι πελάτες με τους οποίους έχει συνεργαστεί κατά το παρελθόν, καθώς και το είδος των έργων που έχει φέρει σε πέρας. Μελέτησε τα στο site του digital agency, ή ζήτα συγκεκριμένα για περισσότερες πληροφορίες πάνω σε ένα έργο. Επίσης, μη διστάσεις να επικοινωνήσεις με τους πελάτες που έχουν ή είχαν κατά το παρελθόν συνεργαστεί με το digital agency. Αυτοί θα σου πουν τις εμπειρίες τους και από εκεί θα λάβεις την πιο αξιόπιστη και ανεξάρτητη πληροφόρηση. Μην ξεχνάς, η δουλειά με ένα digital agency βασίζεται αρχικά στη σωστή συνεργασία. Εσύ, το digital agency και το project είναι τρία συγκοινωνούντα δοχεία που επικοινωνούν διαρκώς και αμφίδρομα για την επίτευξη του βέλτιστου αποτελέσματος.

5. Ερεύνησε τη συμπεριφορά και τη γενικότερη παρουσία του digital agency.

Ξεκίνα από τα στοιχεία που μπορείς να ελέγξεις online, δες το site, παρατήρησε το πως είναι στημένο, τη γλώσσα που χρησιμοποιεί και πως τη χρησιμοποιεί. Έλεγξε τα Social Media στα οποία το digital agency είναι ενεργό. Επισκέψου τα site και τα Social Media των υφιστάμενων πελατών του digital agency και πάρε μια πρώτη γεύση από τον τρόπο που διαχειρίζονται τα εργαλεία.

Αφού ολοκληρώσεις την online περιήγηση, ήρθε η ώρα για ένα από τα σημαντικότερα σημεία της έρευνάς σου. Πραγματοποίησε μια συνάντηση με το digital agency και κάνε μια συζήτηση για το project σου. Ανέφερε βασικά χαρακτηριστικά της εταιρείας σου για να διαπιστώσεις την εξοικείωση του agency με τον κλάδο δραστηριοποίησης, πρόβαλε το πρόβλημά σου και δες αν θα λάβεις εκείνη την ώρα μια απάντηση που να περιέχει μια πρώτη στρατηγική προσέγγιση. Το κυριότερο; Παρατήρησε το πως επικοινωνούν τα στελέχη του digital agency μαζί σου. Το τελευταίο πράγμα που θες είναι επιστημονικές ορολογίες που δεν ξέρεις τι σημαίνουν και μεγάλα λόγια για διαδικασίες ακι αποτελέσματα οι οποίες σου είναι τελείως άγνωστες. Το κατάλληλο digital agency φροντίζει ώστε η επικοινωνία μαζί σου να είναι απλή αλλά και αναλυτική σε βάθος, ώστε να καταλάβεις απόλυτα τις προτεινόμενες ενέργειες. Και αυτό γιατί; Γιατί κατά τον ίδιο τρόπο που το digital agency δε μπορεί να σε κάνει να καταλάβεις τι ενέργειες θα εφαρμόσει, το ίδιο πρόβλημα θα έχει και αργότερα στο να περάσει το κατάλληλο μήνυμα στους πελάτες της επιχείρησής σου. Όσο αναπτύσσεται το διαδίκτυο, τόσο η γλώσσα επικοινωνίας online όσο και offline (στις συναντήσεις με τους πελάτες) απλοποιείται. Ξαναλέμε, στόχος είναι η συνεργασία σου με το digital agency και η βαθιά κατανόηση των ενεργειών. Μόνο έτσι θα κατανοήσεις τις πραγματικές αξίες που λαμβάνεις (καθότι πρόκειται για άυλο προϊόν), την πραγματική αξία της επέδυνσής σου και θα μπορείς με τη σειρά σου να δώσεις τις απαραίτητες πληροφορίες για την προσαρμογή της στρατηγικής όπου χρειάζεται κατά τη διάρκεια του έργου.

6. Τεχνικές που πρόκειται να εφαρμοστούν.

Οκ, ένα digital agency μπορεί να μη θέλει ν’ αποκαλύψει το σύνολο των ενεργειών του πριν κλείσει τη συμφωνία μαζί σου, όμως πρέπει να είναι σε θέση να παραθέσει τα βασικά εργαλεία και τον τρόπο χρησιμοποίησής τους. Για παράδειγμα, αν εσύ επιθυμείς ν’ αυξήσεις την εταιρική σου προβολή και το digital agency υπόσχεται 5000 likes αντί για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη μιας στρατηγικής προβολής, τότε μάλλον δεν κάνει για σένα. Παρατήρησε το βάθος των στρατηγικών και μη μένεις στα νούμερα, γιατί τα νούμερα από μόνα τους χωρίς τις απαραίτητες εκτιμήσεις στο τέλος απογοητεύουν.

7. Βρες το κόστος.

Όπως λέει και ο σοφός λαός, ότι πληρώνεις παίρνεις, χωρίς βέβαια αυτό να ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις, καθότι όπως και σε άλλους κλάδους, έτσι και στον κλάδο των digital agencies, υπάρχουν εταιρείες που υπερχρεώνουν χωρίς αυτή η υπερχρεώση να έχει πρακτικό αντίκρυσμα. Στον αντίποδα όμως, υπάρχουν εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες digital marketing με ελάχιστο κόστος, κόστος που είναι κατά πολύ μειωμένο από το μέσο κόστος της αγοράς. Και ερχόμαστε στον παράγοντα που πρέπει να έχεις υπόψη κατά την επιλογή του digital agency για την επιχείρησή σου, το μέσο όρο κόστους της αγοράς. Δεν είναι περίεργο όταν ο μέσος όρος κόστους της αγοράς για την κατασκευή ενός site να είναι για παράδειγμα στα 10€, το εκάστοτε digital agency να σου δίνει προσφορά στα 3€; Τα ίδια και χειρότερα συμβαίνουν στις υπηρεσίες Social Media. Υπάρχουν εταιρείες που για διάφορους λόγους τις κοστολογούν πολύ κάτω από το μέσο κόστος που επικρατεί στην αγορά. Αυτό θα πρέπει να σε βάλει σε σκέψεις, καθότι εμπειρικά, τα αποτελέσματα που φέρνουν οι ενέργειες αυτών των εταιρειών είναι το λιγότερο ελιππή.

8. Ανέλυσε τις πρώτες προτάσεις.

Τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό, κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης, ή και αφού ολοκληρωθεί η πρώτη συνάντηση και αναπτυχθεί η οικονομοτεχνική πρόταση, ένα digital agency οφείλει να παρουσιάσει λύσεις, εργαλεία, τρόπο εφαρμογής και τρόπο ελέγχου των αποτελεσμάτων. Αυτά που σου παρουσιάζονται υπερβαίνουν ή όχι τις προσδοκίες σου; Έχει αφιερωθεί ο απαραίτητος χρόνος από το digital agency για την πραγματοποίηση μιας πρώτης ανάλυσης κατάστασης; Είναι η πρόταση που λαμβάνεις αναλυτική, ολοκληρωμένη και σωστά δομημένη ή αποτελείται από δύο σελίδες με συνοπτικά bulleted σημεία και το τελικό κόστος; Μετά από την πρώτη συνάντηση και την προσωπική επαφή, το καλύτερο feedback που μπορείς να λάβεις για τη σοβαρότητα των ενεργειών του digital agency, τη γνώση, τη δυνατότητα επικοινωνίας και διεκπεραίωσης, καθώς και την ανταπόκριση στις ανάγκες σου, θα το λάβεις από την πρόταση που κατατίθεται για τη διεκπεραίωση του project. Ένα ακόμα σοβαρό feedback, το λαμβάνεις από τους χρόνους μέσα στους οποίους ολοκληρώνονται οι επικοινωνίες σου με το digital agency; Παραδόθηκε η πρόταση διεκπεραίωσης του έργου on time; Έγινε η επικοινωνία για το επαναληπτικό ραντεβού που ζήτησες; Και αν ναι, πότε; Καθυστέρησε να οριστεί ραντεβού; Και αν τελικά ορίστηκε, αφιερώθηκε ο απαιτούμενος χρόνος για να καλυφθούν πλήρως τα θέματα του project;

 

Σε ένα online κόσμο που αναπτύσσεται συνεχώς, η ανάγκη για ολοκληρωμένες και σαφείς υπηρεσίες με μετρήσιμα αποτελέσματα για την επιχείρησή σου είναι επιτακτική. Πόσο μάλλον σε μια οικονομία με δυσκολίες όπως η ελληνική, όπου πλέον και το παραμικρό ποσό που επενδύεται από τις επιχειρήσεις έχει μεγάλη σημασία για τη βιωσιμότητα και την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Τα αποκαλούμενα “digital agencies” και τα κανονικά digital agencies πλέον είναι πολλά και δύσκολα μπορεί κανείς να διακρίνει τις διαφορές σε ένα αντικείμενο που εκτός του ότι είναι άυλο, είναι και άγνωστο στις περισσότερες επιχειρήσεις. Για το λόγο αυτό ακολούθα τρία απλά βήματα και δώσε τη μέγιστη αξία στα χρήματα που σκοπεύεις να επενδύσεις.

  1. Κατανόησε τις πραγματικές ανάγκες της επιχείρησής σου.
  2. Πραγματοποίησε ενδελεχή έρευνα.
  3. Μελέτησε σε βάθος τις προτάσεις έργων που σου παρουσιάζονται.
  4. Επέλεξε το digital agency που θα φέρει μετρήσιμα αποτελέσματα με αριθμούς και όχι με λόγια.

Θέλετε ν’ αναλύσουμε τις ανάγκες τη δικής σας επιχείρησης και να σας προτείνουμε ένα ολοκληρωμένο πλάνο προβολής online; Επικοινωνήστε μαζί μας στο 6972070005 ή στο info@weeroot.gr

Tagged: , , ,